BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, February 23, 2013

Tips Foundation Rata dan Tahan Lama

Hai readers,  korang mesti nak keluar jalan-jalan dengan solekan wajah yang cantik dan sempurna kan? Pernah x korang punya foundation x rata pada wajah nampak macam bercapuk je? Kalau korang berjalan sampai petang or malam foundation tu dah hilang dan muka kembali berminyak kan? Jadi apa yang korang boleh buat hanyalah touch up dengan bedak compactkan?

Hari ini Lula nak kongsikan sedikit tentang cara pemakaian foundation yang rata dan tahan lama.

1. Untuk kulit muka yang berminyak, pastikan korang gunakan foundation compact. Kenapa? sebab, foundation liquid mengandungi minyak yg banyak. Kalau korang pakai juga, nanti muka korang akan nampak lebih berminyak dan korang kena selalu touch up. Foundation compact, sesuai untuk semua jenis
kulit.



2. Pastikan foundation tu ikut warna kulit kita. Kalau gelap pilih warna yang gelap juga dan kalau cerah gunakan yang warna cerah. Kenapa? sebab kalau x ikut warna kulit kita nanti nampak macam ni..

Putih (kulit) + Gelap (foundation) = kulit jadi gelap
Hitam (kulit) + Cerah (foundation) = kulit jadi warna kelabu.

3. Untuk Foundation tahan lama, Korang kena rendam span korang tu dalam air batu yang dicampur sedikit air. Kemudian, perah span tu, dan mula pakai foundation.

4. Foundation yang rata, pastikan korang pakai ikut arah mana bulu roma tu tumbuh. Dibahagian hidung pula, pastikan korang sapu rata pada setiap ruang yg tersembunyi. Dibahagian dahi, sapu ke arah rambut anda kerana apabila dahi berkerut tidak akan meninggalkan kesan garisan foundation.

5. Setelah sapu foundation dengan rata, pastikan korang letak bedak compact. Ingat, bedak compact juga perlu mengikut warna kulit kita.

Selamat mencuba!!!.....

2 cerita anda:

zahidahwahid said...

thank for the tips...

ct cheery said...

mlm ni dtg tengok tips lula..