BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, October 8, 2013

Betul, Dia Ada Di Situ Ep. 3

Ternyata, mereka sedang melalui kawasan tanah perkuburan.  Lisa dan Ida hanya terdiam apabila terlihat batu nisan yang teratur di kiri dan kanan jalan.  Has, Fiq dan Fey juga sedar, mereka juga tidak bersuara.  Selang beberapa minit kemudian, Mereka pun sampai di rumah nenek Fiq. Ternyata keputusan Fiq memilih simpang di sebelah kiri adalah tepat.  Rumah pusaka tinggalan nenek Fiq sangat besar, mempunyai 5 bilik. Rumah  ini di perbuat dari kayu yang bermutu tinggi dan masih mengekalkan ciri-ciri tradisi pada seni binanya.  Arwah datuk Fiq merupakan ketua kampung di situ suatu ketika dahulu.

Fiq dan rakan-rakan mula mengangkut barang masing-masing keluar dari kenderaan.  Fiq mula menaiki anak tangga secara perlahan menuju ke pintu utama. Tidak sempat membuka pintu, lampu dari arah dalam rumah terbuka. Cahayanya samar-samar keluar dari bawah pintu.  Fiq dan yang lain terkejut.  Fiq mula berundur dua langkah kebelakang.  Tiba-tiba pintu rumah dibuka dari arah dalam.

Kelihatan seorang lelaki tua sebaya arwah datuk Fiq berdiri di muka pintu. 

“Kamu ni siapa?” Tanya lelaki tua itu.
“Saya Syarifuddin Syafiq, anak kepada Syaiful.” Jawap Fiq memperkenalkan diri sambil tunduk menyalam lelaki tua itu.
“Oh, Syaiful  anak Shabuddin, ketua kampung ye?” Tanya lelaki tua itu lagi kepada Fiq. Fiq mengangguk setuju dengan jawapan lelaki tua itu.
“Jemput masuk.. Jemput masuk.. yang kat bawah tu kawan kawan kamu ye?” lelaki itu bersuara lagi.
Fiq dan rakan-rakan mula melangkah masuk ke dalam rumah tersebut.  Masing- masing terpegun melihat perabut yang tersusun rapi dan lantai yang bersih dan sejuk. 
“Jemput duduk. Pakcik ni sebenarnya adik kepada Shabuddin, datuk kamu.” Kini giliran lelaki itu memperkenalkan diri.
“Nama pakcik Shabiddin. Boleh panggil Tok Bidin.” Tambah lelaki itu lagi.
“Oh, Tok tinggal sorang ke kat rumah ni? Sebelum ni tak pernah pun nampak Tok kat sini.” Tanya Fiq.
“ Haha.. Tok sebelum ni tak tinggal sini, Tok dulu tinggal dekat temerloh, rumah isteri tok. Tapi, isteri Tok dah meninggal lebih kurang lima tahun lalu. Tok ni tak de anak.  Jadi tok balik semula ke rumah ni dan tinggal dengan keluarga abang tok sehinggalah dia meninggal.  Masa tu kamu kecil lagi. Mungkin kamu tak ingat.” Cerita Tok Bidin panjang.  Fiq dan yang lain mendengar hanya mengangguk-angguk tanda faham.

“Kamu semua tentu penat. Mari Tok tunjukkan bilik kamu semua.” Tok Bidin mula bangun dari kerusi rotan yang terletak di ruang tamu itu lalu mengatur langkah menuju ke salah satu pintu yang terletak di sebelah kiri ruang tamu.  Pintu bilik itu di buka, bilik itu sungguh luas. Mempunyai katil saiz King yang mampu memuatkan tiga orang gadis tersebut. Satu Almari antik, Satu kerusi goyang dan satu meja solek tersusun rapi.  Terdapat juga satu kamar mandi yang agak besar juga saiznya. 
“ Yang prempuan, boleh tidur dekat sini. Berehatlah.”Ujar Tok Bidin.
“ Terima Kasih Tok.” Ucap mereka bertiga serentak.
“Mari yang lelaki Tok tunjukkan bilik kamu.” Ajak Tok Bidin. Fiq dan Fey hanya mengangguk mengikut Tok Bidin dari arah belakang. Menuju lorong sebelah kanan ruangtamu. Hujung lorong itu menuju ke arah dapur.  Di kiri dan kanan dinding lorong tersebut mempunyai empat pintu bilik. 

Pintu bilik yang pertama dibuka.  Bilik itu juga tidak kurang besar saiznya dari bilik tadi.  Mempunyai katil saiz queen. Cukup untuk dua orang lelaki itu.  Bilik itu tidak mempunyai kamar mandi. Dan Kamar mandi kedua Cuma berada di dapur. Bilik tersebut mempunyai satu kerusi rotan yang masih kuat,  satu cermin solek. Bagi pengudaraan bilik yang baik, terdapat dua tingkap di sudtk kiri katil.

“Kamu berdua rehatlah. Tok pun dah nak tidur dah ni. Esok pula kita bersembang ye. Selamat malam.” Ucap Tok Bidin.
“Selamat Malam Tok.” Ucap Fiq dan Fey serentak.

Malam semakin larut.  Fiq, Fey, Has, Lisa dan Ida masing-masing tidur dengan nyenyak. Tok Bidin juga begitu. Angin di luar rumah bertiup kencang, kemudian hujan turun dengan lebatnya.  
Namun itu tidak sedikit pun mengganggu tidur mereka. Pada ketika itulah cerita ini bermula...

0 cerita anda: